Naprawa , regeneracja i usuwanie DPF/FAP

Filtr cząstek stałych DPF FAP

DPF czyli filtr cząstek stałych jest montowany we wszystkich nowoczesnych układach silników wysokoprężnych. Niepożądane produkty spalania wydzielają się  do atmosfery w postaci gazów i par, jak również  w postaci cząstek stałych. Jest to filtr który oczyszcza gazy spalinowe z cząstek stałych diesla : sadzy, popiołu itp.  Z czasem filtry te zapychają się i trzeba je regenerować.

Regenerujemy je poprzez wypalanie procedurą serwisową filtrów , czyszczenie chemiczne lub usuwanie mechaniczne DPF z programowaniem w sterowniku.

Zapychanie się DPF

Filtr cząstek stałych poprzez zapychanie sadzą z czasem zapycha się powodując jego utratę wydajności.  W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu filtra. Dzięki osiągnięciu bardzo wysokiej temperatury (sadza jest spalana w temperaturze wyższej niż 600 st. Celsjusza) istnieje możliwość samoczyszczenia filtra poprzez spalanie katalityczne sadzy. Takie rozwiązanie nazywa się regeneracją pasywną.

Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy – na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika, w wyniku czego emituje on zwiększone ilości dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr powoduje utlenianie zgromadzonej sadzy. Jeszcze innym sposobem aktywnej regeneracji filtra jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza ulega spaleniu.

Wśród cząstek stałych znajduje się też popiół pochodzący między innymi z oleju, dodatków do paliw, czy produktów zużycia i korozji silników. Popiół, w przeciwieństwie do sadzy nie ulega spaleniu do postaci gazowej. W procesie regeneracji, tym samym akumulując się w filtrze cząstek stałych. Z tego powodu z czasem stopień zapełnienia filtra nieodwracalnie rośnie.  Okresy pomiędzy procesami regeneracji maleją. W momencie osiągnięcia przez filtr krytycznego poziomu napełnienia popiołem nie pozwalającego na jego zmniejszenie przez proces regeneracji komputer pokładowy sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania spalin.  Konieczna jest wówczas wymiana, bądź mechaniczna regeneracja lub usunięcie filtra poza pojazdem.

Wypalanie serwisowe DPF

Bywa czasami tak, że dosyć młode samochody mają zapchany filtr, którego nie można wypalić podczas normalnej jazdy. Jeżeli samochód ma mały przebieg, a DPF jest nadal w dobrym stanie istnieje możliwość czyszczenia jego poprzez procedurę serwisową.
Można to zrobić na dwa sposoby: w czasie jazdy lub podczas postoju.

Usuwanie filtra cząstek stałych

W momencie, gdy DPF jest zapchany tak, że niemożliwe jest jego wypalenie metodą serwisową -można taki filtr wymienić na nowy (koszt kilku a nawet kilkunastu tysięcy złotych) lub usunąć fizycznie i programowo.

Korzyści usunięcia

Zapchanego – niedrożnego filtra cząstek stałych jest zwiększona moc, zmniejszone spalanie, dłuższe życie turbosprężarki i dłuższa żywotność silnika, rzadsze wymiany oleju. Brak wyświetlających się kontrolek, informujących o konieczności wypalania filtra i koniec wpadania w tryb awaryjny samochodu.

Żeby zobaczyć część naszych realizacji kliknij tutaj .

usuwanie dpf z ecu